feb 08, 2019

6 x Ultieme opwarmertjes

De winter en de zogenaamde vortex voorzien ons van gure wind, dwarrelende sneeuwvlokjes en gezellige tv-momentjes onder het fleecedeken, maar ook de kou kruipt onder onze huid. Geen nood, lees snel verder en je krijgt het zo weer warm!

Maak het binnen niet té gezellig

Heb jij de neiging je huis superwarm te maken? Dat lijkt misschien een goed idee en fantastisch als je thuiskomt, maar buitenkomen wordt daardoor een pak minder fijn. Wanneer het verschil te groot is met de buitenlucht krijgt je lichaam een shock als je de deur uit stapt. Je lichaam kan dus minder goed anticiperen waardoor je het plots heel koud hebt.

Lekker ingeduffeld

Dat je meer laagjes moet aandoen is voor de meeste mensen vanzelfsprekend, maar kende je deze tip al? Wist je dat je beter wanten draagt in plaats van handschoenen? In wanten kunnen je vingers namelijk warmte doorgeven en hebben ze meer ruimte om te bewegen.

Ga voor energierijk!

Kies een bord met eten dat langzaam verteert, die zorgen langer voor verwarming in je lichaam. Maar wat verteert er langzaam? Denk vooral aan wintergroenten, deze hebben langer tijd nodig om te rijpen en nemen dus ook meer warmte op. Suikers daarentegen worden snel verbrand door je lichaam, dus die geven minder lang warmte af.

Beweeg

Dacht jij hét ideale excuus gevonden te hebben om niet te moeten sporten? Mispoes! Je verbrandt meer koolhydraten als het koud is. Maar je zuurstofverbruik is minder efficiënt waardoor je sneller moe kan zijn. Dat verhelp je door rustig te beginnen en pas in de tweede helft het tempo wat op te drijven!

Adem in, adem uit

Ademen moet je natuurlijk altijd doen, maar tijdens de kou is ademen door je neus nog beter! Ademen door je neus zorgt voor meer verwarmde adem, dan wanneer je dat via de mond doet. Heb je het wat koud, ga eventjes in zen-modus en adem ruuuuustig in en weer uit.

Slokje tegen de kou

Het is een fabeltje dat alcohol het drankje to-go is tijdens de winter. Alcohol zorgt kort voor warmte, maar in een zucht is die warmte terug weg. Grijp eerder naar een warme koffie of thee om je lichaam van binnenuit op te warmen. Hydratatie is ook belangrijk om je lichaamstemperatuur op peil te houden en alsof er nog niet genoeg pluspunten zijn, kan je ook je handen aan je kopje verwarmen. Alleen maar win-win!

Waar wacht je op? Kom je snel bij Panos opwarmen, met een van onze opwarmertjes !

Bron gif-beeld: giphy.com