apr 13, 2018

De resultaten van de grote ontbijtenquête zijn binnen

Elk jaar organiseert Panos een grote ontbijtenquête bij 250.000 aantal Belgen. Het doel? (Nog) meer te weten komen over jullie ontbijtgewoontes, zodat we jullie kunnen plezieren met ontbijtjes die helemaal in de lijn van jullie verwachtingen.

Fact 1: Minder mensen ontbijten elke dag

76% van jullie ontbijt elke dag, terwijl dat bij de vorige enquête in 2015 nog 81% was. Hoe dat komt? De meesten die niet ontbijten, geven aan dat ze er geen tijd voor hebben … of er geen tijd voor willen maken. Gelukkig heeft Panos snelle ontbijtjes waar je meteen van kunt genieten zoals ons bliksemsnel én voordelig goedemorgen menu . Who’s in?

Fact 2: Klassiek ontbijt blijft populair

Brood en pistolets blijven het populairste ontbijt. Nipt gevolgd door koffiekoeken en ontbijtgranen. Yoghurt, fruit en een warm ontbijt doen het doordeweeks niet erg goed, maar zijn tijdens het weekend dan weer erg geliefd. Opvallend: hartig beleg wordt steeds populairder in vergelijking met zoet beleg. Wie een zwak heeft voor hartig, zal zeker houden van onze croissant met ham en kaas.

Fact 3: Coffee, sweet coffee

De ontbijtdrank numero uno is en blijft *tromgeroffel* koffie! Meer dan 58% van jullie zwicht ’s morgens voor een tasje zwart goud. 16% drinkt liever een koffiespecialiteit, zoals een cappuccino, en 20% gaat prat op thee. Water, melk, chocolademelk en vers fruitsap sluiten het rijtje af.  Opmerkelijk: jullie geven ’s morgens de voorkeur aan versgeperst sap in plaats van aangekocht sap. En wat wil het toeval? Bij Panos vind je 2-in-1. Versgeperst sap dat je zo kan kopen. Easy, peasy én healthy. Psssjt: ontdek hier het geheim van onze verse sapjes.

Fact 4: Snelheid boven smaak en variatie

Slechts 8% van jullie houdt rekening met de nieuwe voedingsdriehoek om tot een evenwichtig ontbijt te komen. Gezonde ontbijtkeuzes winnen wel aan belang, want 23% geeft tijdens de week de voorkeur aan een gezond ontbijt. Voor 36% van jullie moet het vooral snel gaan, waardoor 43% bijna altijd voor hetzelfde ontbijt gaat, #oepsie! Smaak (23%) en variatie (11%) zijn dan minder belangrijk.

Fact 5: Geen weekend zonder brunch

Tijdens het weekend neemt 60% van jullie wél de tijd om uitgebreid te ontbijten. Meer nog: in vergelijking met jullie doordeweekse ontbijtje geeft 33% dan meer aandacht aan smaak en 17% geeft dan meer aandacht aan variatie. Misschien het uitgelezen moment om te testen welke koffiekoek het best bij je past? Want, hey, je kan toch net je hele leven zweren bij de populairste koffiekoek van ’t land